onsdag, oktober 02, 2013

International Intercultura


Lørdag havde jeg fri fra skole! Uanset hvor absurd det end lyder. Grunden til dette mirakel er, at jeg skulle til Brescia, som bare er mødestedet for at fortælle andre om mig selv. Det kunne jeg da godt vænne mig til? 
Torsdag d. 27/9 var det nemlig international AFS dag, men den blev 'fejret' i lørdags i stedet. Derfor skulle Brescia lokalgruppen (den jeg er i, hvis I var i tvivl) mødes på et universitet i B og fortælle lidt om udveksling. 

Mesterværket på tavlen. 
Så lørdag morgen blev der spist morgenmad kl. ca. 7 45 (bemærk tidspunktet) og derefter kørte Silvia, som også skulle med, og jeg ind til Brescia med vores hvide t-shirts på. Vi gik til universitetet og ind i en forelæsningssal, hvor der var nogle frivillige i forvejen. De andre ankom lidt efter lidt, eller det vil sige i en stor gruppe, da de fleste havde taget toget sammen. Og fra at være mega træt blev jeg pludselig vågen. Det sker hver gang - de er som et skud koffein! Til sidst var vi alle samlet og nogle flere frivillige var kommet til. 

Og så fik vi planen at vide; En flok elever skulle komme og høre om AFS. Dertil var der lavet en quiz omkring nogle sjove tegn i andre lande, om et isbjerg (øh?), om nogle pindsvin (??) og lidt film lavet af hjemvendte studenter. Ind imellem alt dette skulle vi stille os op og præsentere os selv. 
Her er min præsentation, som minder om den i Milano:

"Ciao tutti! (Ciao). Mi chiamo Sarah. Sono danese e viene da Kolding vicino a Århus - anybody? No? Okay.. Abito a Villanuova sul Clisi con la mia famiglia ospitante - Daló. Vivo a scuola al Liceo Enrico Fermi al Saló." 
Voila! Så må I selv finde udu af hvad det betyder. Uden Google Translate! Og derefter skulle jeg fortælle om den første gang, jeg følte mig som en foreigner - altså, ikke italiensk, men udlænding. Der valgte jeg  at tale meget poetisk om deres Slaraffenland af et morgenbord. Gik meget godt. 

Jeg mødte forresten en italiensk pige, som var i Danmark for to år siden. 2 år - det kunne høres på hendes ‘dansk’. Hun kunne sige det basale og kunne også sige Hillerød, men man skulle være rutineret dansker for at forstå det. Men det var sjovt at møde hende, håber ikke det var sidste gang. 
Ellers skete der ikke meget andet end noget snak om udveksling på italiensk indtil kl. Var ca. 13 30. Så skulle vi til Iseo!
Iseo er en by lidt større end Salò, som ligger ca. 30 min fra Brescia - bare den modsatte retning af Gardasøen. Lidt ærgerligt for det er nemlig Marisa, som bor der, og hende kommer jeg nok til at besøge et par gange. 
I har måske hørt om Lago d’Iseo, i hvertfald hvis I har læst mit tidligere indlæg. Den er mindre end Gardasøen og de fraråder badning, da vandet ikke er superrent. Men det store er altså den klippe i midten. Jeg håber, at jeg en dag kan tage med ‘i miei genitori' til øen og gå enten op ad eller rundt om. 

Fra metroturen. Masser af mennesker!
Vi skulle tage metro og derefter toget for at komme til Iseo. Vi gik fra universitet og til metrostationen ca. 30 mand - Claudia, Marisas søster, havde jo sin klasse med. Metroturen var terrifying! Den gav de der ryk og når den er proppet, som den var her, var der ikke meget at holde fast i end hinanden. Heldigvis var der ingen, der væltede, for så ville vi alle være med i faldet. 
Derefter fulgte togturen. Musik, latter og lidt uforståelige ting kom var vores nok lidt højrøstede hjørne i toget. Og en klager om sult, i hvert fald fra Kit og Marisas side. Men hold op vi havde det sjovt. Nogle af jer kender jo nok den populære ‘Harlem Shake’ - også til trods for, at det er lidt tid siden. Følg linket for at se den ➞ Brescia Harlem shake
Vi har planer om at lave en bedre på et tidspunkt. 

Kl. 15 20 var vi endelig hos Marisa = mad! Theresa, M’s værtsmor, havde lavet pizza, men ikke meget. Ellers stod den på crackers, chips og nogle fried chicken fingers. Hm. Det hele blev i alt fald fortæret, da det var en del timer siden forsamlingen sidst havde spist. Og så var der druer - og kage! Og hvilken en! En opskrift er blevet opkrævet fra min side af. M’s hostfamily’s hus: I like it! Så næste gang jeg besøger dem, er det ikke pga M, men pga kagen og huset. 

Okay, det med at danske unge drikker, det er der åbenbart andre, der har hørt. I hvert fald Erdem. Han havde fået øl til maden. Og det syntes han ikke, han skulle være ene om. Så han blev ved med at insistere på, at jeg skulle have noget - for jeg er jo dansker. Vi drikker jo litervis hver dag! Til sidst overgav jeg mig, og så ville Kana og M også smage. For første gang, haha. 

Vi så nogle billeder fra dagen, hvilket vil sige nogle besynderlige nogle, og derefter gik vi en tur. En god en af slagsen ned forbi selve søen Iseo og ind gennem byen. Lækkert område! Og igen blev der taget tonsvis af fotos. Og spist gelato, men dog ikke fra min side. Var propmæt og da slet ikke pga. alt den kage, nejnej. Fik nogle gode snakke med M. Hun er skøn.
Derefter afsted i fuldt firspring for at nå toget mod Brescia, hvor jeg blev udråbt som den klogeste. Ikke dårligt. God tur hjem, fik snakket med de andre (Erdem og M blev i Iseo) om deres familier og oplevelser og så’ent. Marco hentede mig i B og hjemad gik det. Fin dag. 

Uhm, den kage...
I stuen hos M.

Den skøre (nogle gange går-mig-på-nerverne) egypter,
Karim.

Vores ting. 
Hilsner fra verden!






Claudia (M's søster) og jeg tod en dyst på 10.
 Hvem var hurtigst tror I?


 Knus fra

Sarah

Ingen kommentarer:

Send en kommentar