søndag, april 06, 2014

Siclien vol. II

Når man nu ligger syg for 3 gang kan man jo lige så godt fortælle jer dejlige mennesker om den dejlige ø, Sicilien. 

Hvis I ikke har været der før, så skal have fat i den flybillet med det samme! Lej en vespa dernede og bo på et bed&breakfast forskellige steder, både ved det fantastiske hav og inde midt i den flotte natur. Men tag afsted i efteråret eller foråret, hvis altså I vil undgå slemme solskoldninger og turister overalt. Afsted med jer! Og nu I alligevel skal afsted, så reservér også lige en plads til mig - jeg skal tilbage!

Hvorfor tog jeg så lige en smuttur til Sicilien? Bare sådan lige? Jeg har jo en skole at passe! Haha, joke, jeg laver ikke en skid i skolen. Det er lige gået op for mig, at jeg får det meget hårdt, når jeg starter igen i Danmark. 

Jeg tog en 8-dages tur til Sicilien fordi AFS, som jeg rejser med, arrangerer hvert år en 'udvekslingsuge' for udvekslingsstudenterne her i Italien. Det er et superfedt arrangement, fordi man på denne måde får set en anden del af Italien, som, med sine 60.000 indbyggere, er flere forskellige verdener - Nord er en verden, midten er en anden mens syden er noget helt for sig selv. Jeg boede hos en værtsfamilie i en uge, som aldrig har hostet før og tog med AFS ud at se en masse ting. Og det må jeg sige: Sicilien er fantastisk. 


Vi var fire piger fra fire steder i Italien, som alle havnede på Sicilien: Mig/Danmark/Brescia, Beste/Tyrkiet/Rom, Jessica/Australien/Tarranto og Maria/Portugal/Milano. I forvejen var der Courtney/Australien, som bor på Sicilien og som kom til Italien 2 måneder siden for at tage 6 måneders opholdet. Udover hende var der også Juan/Colombia og Sofia/Finland. 


Jeg boede som sagt med en familie, som bestod af mor + far + lillesøster (ikke på billedet) + lillebror (med rødt hår?!) + søster på 16. Jeg havde det rigtig godt med familien og moderen ved i hvert fald hvordan man styrer et køkken! Dog, som mange sicilianere, er hun også meget pressende hvad angående at spise maden. Dvs. at man ikke kan sige: "Nej tak, jeg er mæt", siden hun presser én til det yderste med prædiker om at hun har lavet det kun til mig. Og det er altså alle 4 retter. Hold da op. Der kom lige 5 flere kilo på sidebenene, hvis ikke mere! Haha. 
Jeg gik for det meste ud med Costanza, søsteren, som jeg havde det rigtig godt med. Hun introducerede mig til hendes venner, som jeg stadig skriver med og som jeg skal besøge, når jeg vender tilbage. 


Fri-e-nds
Her ser vi så nogle af de vigtigste. Det er taget i Niscemi, der hvor jeg boede, som er en by med ca. 30.000 indbyggere. Lille for dem. Halvdelen af Kolding, som er Danmarks 7. største by. Jovjov. Her har vi jo Juan, ham colombianeren. Ved siden af har vi min 'sorellina', Rossella, som er en rigtig skøn pige. Maria fra Portugal og derefter Gaetano. 
Det sjove ved ham er, at han har hostet en dansk pige 4 år siden. Han har derfor været en tur i det kølige nord. Han kunne da også sige 'Tillykke med fødselsdagen' og 'Jeg ønsker dig en god påske', hvilket jeg finder noget.. morsomt. Nu har han (og alle de andre) så også lært at sige det gode, gamle, traditionelle, danske ord: SKÅL!
Francesco (Cicio) og Sarah, som står helt til højre, er også to fantastiske typer. Cicio bliver helt sikkert en fyr inden for mode om et par år. Sarah er fantastisk sød og hun skrev mig et meget følelsesladet brev til mig bare efter en uge. De er så søde dernede. 




Niscemi ligger på toppen af en bakke, derfor det fine udsyn. Ovre til venstre kan man lige ane Gela, en by på størrelse med Kolding (igen: en lille by for italienerne), som ligger ved havet. Niscemi har sine egne traditioner, som f.eks. artiskok festivallen. En festival til ære for artiskokken. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar