søndag, februar 02, 2014

Opsumering #1

Ej, for søren! Har man lige været lidt doven? Det tror jeg vidst nok lige. Der er sket en del ting, temmeligt mange faktisk, så har haft rigeligt at se til og derfor har det været svært at overtale sig selv til at komme til tastaturet. Hvilken blogger jeg er! Men, mine damer og herrer, nu er det tid! Nu er den lange ventetid ovre og fantastiske ting vil ske! Fordi, meine Kleinen, nu kommer der små opdateringer i stedet for de laaange nogle, som jeg ellers har skrevet. Jeg takker for opmærksomheden og giver nu lidt at læse om.

Så, lad os starte med det basale: Hvordan går det egentlig? Hvortil mit svar er følgende: Tjo.. Det går sgu egentlig meget godt. Lige nu sidder jeg med en fuld mave efter et styk pizza, desværre med peberfrugter (bvadr fra min side af), som nu har lagt sig godt til rette. I morgen! SÅ begynder vi med det (sådan da) sunde liv. Eller, så sund som muligt er her i pizza-og-hvidt-brød-landet. Starter skam også i fitness! Jaja, kom ikke og sig noget her, du! Jeg skal nemlig tunes godt og grundigt på en måned, for der tager jeg nemlig afsted til.. •trommehvirvel•.. SICILIEN! Men, som en ven sagde, enhver form er en form! Så jo, jeg er nok omtrent i det man kalder udvekslingsstudent-i-Italien-form. Den beskriver det meget godt.

Tilbage til Sicilien: Ja, I læste rigtigt: Den 15 Marts, kl. 13 fra Verona, smutter jeg op i skyen, eller over den, for at lande på Sicilien 2 timer senere. Der skal jeg bo hos en anden værtsfamilie indtil d. 23 Marts kl. 21. AFS er nemlig så opfindsom at lave en 'scambio' altså en 'byttehandel' hvor at man har muligheden for at opleve Italien fra et andet syn. Jeg ønskede egentlig bare havet og fra midten og ned. Og derfor blev det til Sicilien. Dertil kommer der også nogle students her til det koldere nord. Jeg skal bo i Caltagirone og skal se nogle forskellige ting der. Det skal nok blive fedt! Der kommer til at være omtrent 4 andre AFS'ere med mig, tror jeg. Og hvis vi skal en tur til havet, kan I vel nok forstå at jeg skal lidt i en anden form. Jeg skal bare liiige have et ekstra stykke pizza

Nej, det passer ikke, jeg er faktisk begyndt at blive en smule træt af det italienske køkken. Måske fordi at det ikke lige er den bedste side jeg ser det fra her i huset. Hun er dejlig og alt det der, men en super, fantastisk og opfindsom kok, er hun altså ikke. Jeg savner fisk! Fisk er længslen! Og dertil hører friske grøntsager og varieret kost altså også til. 
Jeg havde købt en mango (der desværre ikke var den bedste) den anden dag, og gæt hvad mine værtsforældre sagde. De sagde simpelthen: Hvad er det? Hold da op. Jeg tror lige jeg blev lidt mundlam i det øjeblik. Men faktisk overrasker det mig ikke, for de udforsker altså ikke. 
P har faktisk lige lavet en anden kage for første gang! Ellers står den på tiramisú eller Angel Cake. Kun. Så det er gået op for mig, hvor meget jeg elsker at udforske og eksperimentere i køkkenet med dejlige, friske, lækre, sunde råvarer. Især når det gælder de kære dyr! Jamen altså.. 
Jeg har forresten lige set DR Dokumentaren på computeren om svineproduktionen i Danmark. Det store svinerige. Jeg må indrømme at jeg ikke var mega overrasket, men hvor kan jeg dog ikke forstå, hvordan det økologiske kød ikke tiltrækker meget mere. Dyr er dyr og ikke industriel materiale. Som der blev sagt i udsendelsen: "Man skærer dyret til, så det passer til produktionsformerne. Men er det ikke mere produktionen der skal skæres til, så det passer til dyret?" En sætning der tog min opmærksomhed i hvert fald. Men det er ikke det, man går mest op i her. En skam. Også når det gælder grønt.  
Så en ting jeg savner: Maden i Danmark og de tilhørende råvarer. 

Ellers.. Hvad savner jeg så? 
Min dejlige familie, som jeg heldigvis snakker med en del gange, er endnu ikke på listen "Jeg kan ikke mere uden dem". Men de mangler da. 
Naturen er noget af det jeg savner rigtig meget. Området her hvor jeg bor er virkelig ikke pænt. Skovene mangler. 
Dertil hører havet også. Heldigvis har jeg jo Gardasøen som trøst. 
Ridning er overraskende også begyndt at melde sig. Og generelt et 'must' og et 'ansvar'. Træning hørte jo dertil, da det er en kombination. 
Ellers er det nu meget godt her. 

Min kære, og lidt gamle, søster, Silja, kommer et smut forbi om en måneds tid. Det er en ting jeg glæder mig til, kan I tro! Vi starter med at overnatte i huset fra torsdag d. 27 Feb- fredag og derefter går turen midlertidigt til Milano indtil søndag. 4 skønne dage bliver det! Hun kommer her lige i karnevalstiden, så godt humør kommer der ikke til at mangle. Heller ikke mennesker for den sags skyld. 

Så vil jeg gerne sige tak for mine julegaver til dem, som har sendt mig nogle. Dem blev jeg glad for. Og også til de tilsendte kort og breve. De hænger fint på væggen nu. 

Sproget går faktisk helt ok for tiden. Jeg er blevet bedre og taler kun italiensk nu og har gjort det i en måned/to måneders tid nu. Nu er grammatikken bare også ved at være der efterhånden. I skolen har jeg en italiensk opgave bog, som jeg sidder og bakser med. Også i lokal gruppen er vi begyndt at snakke italiensk med hinanden. Det er dog ikke alle, der er lige gode og har lige let ved det. Men sådan er det. 

Imorgen, mandag, står den på skole atter en gang, men nu er min værtssøster kommet hjem for at være her i en uge, så min morgen kommer til at foregå i komplet mørke, nu da vi deler værelse. Skolen er helt ok, jeg kender en del personer nu, så får snakket rigeligt, hvilket jeg også får at vide. 

Farvel for denne gang, vi skrives snart ved igen. I morgen? Hvem ved. 

Ciao a tutti!
Sarah

Ingen kommentarer:

Send en kommentar